Zalecenia Rady w sprawie europejskich ram kariery naukowej

Komisja przyjęła 13.07.2023 r. wniosek dotyczący zaleceń Rady w sprawie europejskich ram kariery naukowej, które obejmują nową Kartę Naukowca.

Uruchomiono również stronę internetową ResearchComp.

Proponowane zalecenie Rady i nowa Karta Naukowca są częścią pakietu wspierającego atrakcyjne kariery naukowe, nad którym pracuje Komisja.
Są to ważne rezultaty działania 4 programu polityki EPB i wynik bardzo dobrej współpracy z państwami członkowskimi, krajami stowarzyszonymi i zainteresowanymi stronami na forum EPB.

Po wdrożeniu środki te odegrają decydującą rolę w zwiększeniu atrakcyjności karier naukowych w Europie, z korzyścią dla skuteczności i konkurencyjności całego systemu badań i innowacji w Europie.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3807

https://research-and-innovation.ec.europa.eu/jobs-research/researchcomp-european-competence-framework-researchers_en

 

Broszura informacyjna KPK “Różnorodność a innowacyjność”

Jest to publikacja pokazująca związek pomiędzy różnorodnością w organizacjach i zespołach a innowacyjnością w realizacji projektów. Wyniki prezentowanych w niej badań wskazują na to, że różnorodność zespołów, m.in. pod względem płci i wieku, może przyczyniać się do generowania większej liczby innowacyjnych pomysłów i bardziej kreatywnych sposobów ich realizacji. Z tego powodu warto docenić korzyści płynące z różnorodności, zwłaszcza w kontekście pozyskiwania środków z Programu Ramowego UE Horyzont Europa, w którym zwraca się uwagę na przestrzeganie w realizowanych projektach zasad równościowych i polityk antydyskryminacyjnych.

Więcej na stronie Krajowego Punktu Kontaktowego

Link do publikacji: https://www.kpk.gov.pl/wp-content/uploads/2023/04/NCBR_Broszura_05072023.pdf

JSA skutecznym narzędziem przeciw plagiatowi

W 2022 roku za pomocą Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA) przebadano 323 966 prac dyplomowych.
Próg alarmowy, ustalony domyślnie na poziom, gdy podobieństwo pracy do innego tekstu źródłowego jest większe niż 70 proc., przekroczyło niespełna 1,7 proc. badanych prac.
Zaobserwowano, więc spadek w ciągu 3 lat od uruchomienia systemu, kiedy 2,5 proc. badanych tekstów przekraczało próg alarmowy.

Więcej na stronie MEiN:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/maleje-liczba-prac-dyplomowych-podejrzanych-o-plagiat

Szkolenie PIP dla pracowników IUNG-PIB: „Mobbing w pracy – przyczyny, skutki, zapobieganie”

Mimo szeroko rozpowszechnianej tematyki przeciwdziałania zachowaniom mobbingowym i dyskryminującym, wciąż się z takimi spotykamy bądź słyszymy, że doświadczają je osoby z naszego otoczenia.

W środę 12 stycznia 2023 roku zostało przeprowadzone szkolenie pt.: „Mobbing w pracy – przyczyny, skutki, zapobieganie” dla wszystkich pracowników IUNG-PIB na platformie MS Teams.

Zakres prelekcji obejmował następujące tematy:

  1. Mobbing a dyskryminacja i molestowanie – podobieństwa i różnice.
  2. Mobbing – definicje, charakterystyka.
  3. Mobbing a zachowania najczęściej z nim mylone.
  4. Rodzaje mobbingu.
  5. Przyczyny mobbingu.
  6. Osoby narażone na mobbing.
  7. Charakterystyka mobberów.
  8. Skutki mobbingu.
  9. Sposoby przeciwdziałania.

Pani Anna Kucharska zaprezentowała ofertę wydawnictwa Państwowej Inspekcji Pracy, które są do pobrania ze strony PIP ((Główny Inspektorat Pracy | Prawo – wydawnictwa (pip.gov.pl)):

A także przekazała dane kontaktowe do stowarzyszeń antymobbingowych:

Zapraszając jednocześnie do kontaktu z nią osobiście.

Opracowała koordynator ds. GEP w IUNG-PIB – dr Agata Witorożec