Zalecenia Rady w sprawie europejskich ram kariery naukowej

Komisja przyjęła 13.07.2023 r. wniosek dotyczący zaleceń Rady w sprawie europejskich ram kariery naukowej, które obejmują nową Kartę Naukowca.

Uruchomiono również stronę internetową ResearchComp.

Proponowane zalecenie Rady i nowa Karta Naukowca są częścią pakietu wspierającego atrakcyjne kariery naukowe, nad którym pracuje Komisja.
Są to ważne rezultaty działania 4 programu polityki EPB i wynik bardzo dobrej współpracy z państwami członkowskimi, krajami stowarzyszonymi i zainteresowanymi stronami na forum EPB.

Po wdrożeniu środki te odegrają decydującą rolę w zwiększeniu atrakcyjności karier naukowych w Europie, z korzyścią dla skuteczności i konkurencyjności całego systemu badań i innowacji w Europie.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3807

https://research-and-innovation.ec.europa.eu/jobs-research/researchcomp-european-competence-framework-researchers_en

 

Broszura informacyjna KPK “Różnorodność a innowacyjność”

Jest to publikacja pokazująca związek pomiędzy różnorodnością w organizacjach i zespołach a innowacyjnością w realizacji projektów. Wyniki prezentowanych w niej badań wskazują na to, że różnorodność zespołów, m.in. pod względem płci i wieku, może przyczyniać się do generowania większej liczby innowacyjnych pomysłów i bardziej kreatywnych sposobów ich realizacji. Z tego powodu warto docenić korzyści płynące z różnorodności, zwłaszcza w kontekście pozyskiwania środków z Programu Ramowego UE Horyzont Europa, w którym zwraca się uwagę na przestrzeganie w realizowanych projektach zasad równościowych i polityk antydyskryminacyjnych.

Więcej na stronie Krajowego Punktu Kontaktowego

Link do publikacji: https://www.kpk.gov.pl/wp-content/uploads/2023/04/NCBR_Broszura_05072023.pdf

JSA skutecznym narzędziem przeciw plagiatowi

W 2022 roku za pomocą Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA) przebadano 323 966 prac dyplomowych.
Próg alarmowy, ustalony domyślnie na poziom, gdy podobieństwo pracy do innego tekstu źródłowego jest większe niż 70 proc., przekroczyło niespełna 1,7 proc. badanych prac.
Zaobserwowano, więc spadek w ciągu 3 lat od uruchomienia systemu, kiedy 2,5 proc. badanych tekstów przekraczało próg alarmowy.

Więcej na stronie MEiN:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/maleje-liczba-prac-dyplomowych-podejrzanych-o-plagiat

Szkolenie PIP dla pracowników IUNG-PIB: „Mobbing w pracy – przyczyny, skutki, zapobieganie”

Mimo szeroko rozpowszechnianej tematyki przeciwdziałania zachowaniom mobbingowym i dyskryminującym, wciąż się z takimi spotykamy bądź słyszymy, że doświadczają je osoby z naszego otoczenia.

W środę 12 stycznia 2023 roku zostało przeprowadzone szkolenie pt.: „Mobbing w pracy – przyczyny, skutki, zapobieganie” dla wszystkich pracowników IUNG-PIB na platformie MS Teams.

Zakres prelekcji obejmował następujące tematy:

  1. Mobbing a dyskryminacja i molestowanie – podobieństwa i różnice.
  2. Mobbing – definicje, charakterystyka.
  3. Mobbing a zachowania najczęściej z nim mylone.
  4. Rodzaje mobbingu.
  5. Przyczyny mobbingu.
  6. Osoby narażone na mobbing.
  7. Charakterystyka mobberów.
  8. Skutki mobbingu.
  9. Sposoby przeciwdziałania.

Pani Anna Kucharska zaprezentowała ofertę wydawnictwa Państwowej Inspekcji Pracy, które są do pobrania ze strony PIP ((Główny Inspektorat Pracy | Prawo – wydawnictwa (pip.gov.pl)):

A także przekazała dane kontaktowe do stowarzyszeń antymobbingowych:

Zapraszając jednocześnie do kontaktu z nią osobiście.

Opracowała koordynator ds. GEP w IUNG-PIB – dr Agata Witorożec

 

Poradniki dobrych praktyk – postępowanie o awans, nadanie tytułu doktora habilitowanego, profesora

Rada Doskonałości Naukowej odpowiadając na liczne postulaty kierowane przez środowisko naukowe, w szczególności pochodzące od osób dążących do uzyskania stopnia doktora habilitowanego oraz tytułu profesora, Rada Doskonałości Naukowej uprzejmie informuje, że na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej RDN (www.rdn.gov.pl) w zakładce „Dobre praktyki” opublikowane zostały kolejne poradniki dotyczące postępowań awansowych w nauce. Wcześniej informowaliśmy o publikacji dokumentu zatytułowanego Postępowania dotyczące nadawania stopnia doktora habilitowanego. Poradnik aktualizowany. Dokument ten stanowi i stanowić będzie, w ramach jego aktualizacji, kompleksowe omówienie zagadnień związanych z postępowaniami w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, które wszczynane są od dnia 1 października 2019 r., czyli zgodnie z ustawą 2.0 (Rozdział pierwszy Poradnika), ale także – nie zapominając o postępowaniach habilitacyjnych, które zostały wszczęte najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2019 r. i w różnych instancjach będą procedowane jeszcze do dnia 31 grudnia 2022 r. – odnosi się także do uprzedniego stanu prawnego, czyli postępowań prowadzonych w ramach tzw. „starej” ustawy (Rozdział drugi Poradnika). Zgodnie z oczekiwaniami szeroko pojętego środowiska naukowego, zostały przygotowane i opublikowane kolejne poradniki: Postępowanie w sprawie nadania tytułu profesora. Poradnik praktyczny, zawierający ważne informacje i użyteczne wskazówki dotyczące postępowania w sprawie nadania tytułu profesora oraz Recenzje w postępowaniach o awans naukowy.

Poradnik – kompendium wiedzy związanej z zagadnieniami recenzowania w postępowaniach awansowych. Na stronie internetowej www.rdn.gov.pl w zakładce „Dobre praktyki” można zapoznać się zarówno z wyżej wymienionymi poradnikami, jak również z przykładowymi wzorami umów z recenzentami na sporządzenie opinii w sprawie nadania stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora. W przykładowych propozycjach treści umów uwzględnione zostały niezbędne wymogi, które – w opinii Rady Doskonałości Naukowej – powinien określić zamawiający (np. wymogi formalne, możliwość zwrócenia się z prośbą o uzupełnienie opinii, jak również możliwość rozwiązania umowy z powodu nierzetelnego jej wykonania czy rażącego naruszenia terminu sporządzenia opinii). Rada Doskonałości Naukowej przypomina, że prawidłowe sporządzenie recenzji w postępowaniu o awans naukowy przez osobę, która posiada legitymację do pełnienia funkcji recenzenta w danym postępowaniu, jest jednym z podstawowych warunków zachowania i przestrzegania norm proceduralnych, pozwalających uznać dane postępowanie za przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartą umową i obyczajami akademickimi. Ponadto autor recenzji zawsze powinien kierować się zasadami etyki pracownika naukowego, mając przede wszystkim na względzie rzetelność i uczciwość naukową. Jednocześnie zwracam się do wszystkich Rektorów uczelni wyższych oraz wszystkich Dyrektorów instytutów PAN, instytutów badawczych oraz instytutów międzynarodowych z uprzejmą prośbą o upowszechnienie tej informacji wśród poszczególnych organów swoich jednostek naukowych, zwłaszcza wśród Przewodniczących Rad Dyscyplin lub osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie postępowań o awans naukowy w danej jednostce. Rada Doskonałości Naukowej wyraża nadzieję, iż opublikowane na stronie internetowej dokumenty przyniosą ich czytelnikom odpowiedzi na wątpliwości i pytania związane z omawianymi postępowaniami, sporządzaniem recenzji, jak również przyczynią się do usprawnienia procedur oraz przebiegu postępowań o awans naukowy, tym samym będą cennym wsparciem procesu rozwoju kadr naukowych w Polsce

Opracowano na podstawie listu do Rektorów i Dyrektorów Instytutów Naukowych w Polsce z dn. 6 lipca 2022 r.  

https://www.rdn.gov.pl/publikacja/id/5.html