Rada Doskonałości Naukowej odpowiadając na liczne postulaty kierowane przez środowisko naukowe, w szczególności pochodzące od osób dążących do uzyskania stopnia doktora habilitowanego oraz tytułu profesora, Rada Doskonałości Naukowej uprzejmie informuje, że na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej RDN (www.rdn.gov.pl) w zakładce „Dobre praktyki” opublikowane zostały kolejne poradniki dotyczące postępowań awansowych w nauce. Wcześniej informowaliśmy o publikacji dokumentu zatytułowanego Postępowania dotyczące nadawania stopnia doktora habilitowanego. Poradnik aktualizowany. Dokument ten stanowi i stanowić będzie, w ramach jego aktualizacji, kompleksowe omówienie zagadnień związanych z postępowaniami w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, które wszczynane są od dnia 1 października 2019 r., czyli zgodnie z ustawą 2.0 (Rozdział pierwszy Poradnika), ale także – nie zapominając o postępowaniach habilitacyjnych, które zostały wszczęte najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2019 r. i w różnych instancjach będą procedowane jeszcze do dnia 31 grudnia 2022 r. – odnosi się także do uprzedniego stanu prawnego, czyli postępowań prowadzonych w ramach tzw. „starej” ustawy (Rozdział drugi Poradnika). Zgodnie z oczekiwaniami szeroko pojętego środowiska naukowego, zostały przygotowane i opublikowane kolejne poradniki: Postępowanie w sprawie nadania tytułu profesora. Poradnik praktyczny, zawierający ważne informacje i użyteczne wskazówki dotyczące postępowania w sprawie nadania tytułu profesora oraz Recenzje w postępowaniach o awans naukowy.

Poradnik – kompendium wiedzy związanej z zagadnieniami recenzowania w postępowaniach awansowych. Na stronie internetowej www.rdn.gov.pl w zakładce „Dobre praktyki” można zapoznać się zarówno z wyżej wymienionymi poradnikami, jak również z przykładowymi wzorami umów z recenzentami na sporządzenie opinii w sprawie nadania stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora. W przykładowych propozycjach treści umów uwzględnione zostały niezbędne wymogi, które – w opinii Rady Doskonałości Naukowej – powinien określić zamawiający (np. wymogi formalne, możliwość zwrócenia się z prośbą o uzupełnienie opinii, jak również możliwość rozwiązania umowy z powodu nierzetelnego jej wykonania czy rażącego naruszenia terminu sporządzenia opinii). Rada Doskonałości Naukowej przypomina, że prawidłowe sporządzenie recenzji w postępowaniu o awans naukowy przez osobę, która posiada legitymację do pełnienia funkcji recenzenta w danym postępowaniu, jest jednym z podstawowych warunków zachowania i przestrzegania norm proceduralnych, pozwalających uznać dane postępowanie za przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartą umową i obyczajami akademickimi. Ponadto autor recenzji zawsze powinien kierować się zasadami etyki pracownika naukowego, mając przede wszystkim na względzie rzetelność i uczciwość naukową. Jednocześnie zwracam się do wszystkich Rektorów uczelni wyższych oraz wszystkich Dyrektorów instytutów PAN, instytutów badawczych oraz instytutów międzynarodowych z uprzejmą prośbą o upowszechnienie tej informacji wśród poszczególnych organów swoich jednostek naukowych, zwłaszcza wśród Przewodniczących Rad Dyscyplin lub osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie postępowań o awans naukowy w danej jednostce. Rada Doskonałości Naukowej wyraża nadzieję, iż opublikowane na stronie internetowej dokumenty przyniosą ich czytelnikom odpowiedzi na wątpliwości i pytania związane z omawianymi postępowaniami, sporządzaniem recenzji, jak również przyczynią się do usprawnienia procedur oraz przebiegu postępowań o awans naukowy, tym samym będą cennym wsparciem procesu rozwoju kadr naukowych w Polsce

Opracowano na podstawie listu do Rektorów i Dyrektorów Instytutów Naukowych w Polsce z dn. 6 lipca 2022 r.  

https://www.rdn.gov.pl/publikacja/id/5.html